Prawidłowe odżywianie dziecka

0
476

Odżywanie naszych dzieci ma bezpośredni wpływ na jakość ich całego życia. Rodzice często mogą popaść w pułapki podczas prób prawidłowego żywienia swoich pociech. Należy pamiętać, że bardzo często przekarmianie dzieci z nadwagą nie idzie w parze z ich zdrowiem! Bowiem nie ilość a jakość jedzenia i zawartych w nim składników odżywczych się liczy. Zdrowa dieta dziecka powinna być zbilansowana i zawierać wszystkie potrzebne makroelementy oraz mikroelementy potrzebne do prawidłowego rozwoju młodego organizmu.

Zdrowa dieta – jak ją prowadzić?

W obecnych czasach kładzie się nacisk na spożywanie dużej ilości suplementów, które często są pochodzenia chemicznego, wyprodukowane w laboratorium. Takie witaminy nie są szkodliwe i można je bezpiecznie podawać, jednak nie mają one takiej samej wartości jak te, które dziecko może czerpać z naturalnego pożywienia.

Dobrym przykładem jest witamina C, która wzmacnia odporność i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Powszechnie uważa się, że jej wysoka zawartość znajduje się w cytrynie. Jest to mit! Owszem, cytryna posiada tą witaminę, jednak jej największą ilość znajdziemy w…. kiwi! Jej niedobór prowadzi do szkorbutu, bóli stawów, spadkiem apetytu oraz obniżoną odpornością na choroby. Nadmiar tej witaminy jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Tę oraz pozostałe witaminy znajdziemy przede wszystkim w warzywach i owocach. Dla zdrowia dziecka należy do jego diety wprowadzić jak najwięcej papryki, pomidorów, kalafiora (kalafior ma dowiedzione naukowo działanie antynowotworowe!), brokuły, brukselkę, marchew. Z łatwością możemy przekonać nawet najbardziej oporne maluchy do spożywania kolorowych „stworków” stworzonych na talerzu właśnie z tych produktów!

Jak zachęcić dziecko do zdrowej kuchni?

Warto też zachęcić malucha do pomocy w przygotowaniu kolorowych posiłków. Kiedy dziecko bierze czynny udział w owym procesie łatwiej oswaja się z jedzeniem, które potem ze smakiem spożyje. Zdrowa dieta dziecka jest niezbędna dla jego dobrego samopoczucia. Każdy rodzic marzy o tym, by jego dziecko było silne i zdrowe. Do mineralizacji kości potrzebny jest wapń. Kiedyś powszechnie wierzono, że produkty mleczne pomagają w uzupełnianiu jego braków w organizmie, dziś już wiadomo, że produkty mleczne działają wprost odwrotnie – mogą doprowadzić do odwapnienia kości!

Niezbędnym składnikiem pomagającym wzmocnić organizm dziecka jest błonnik, jego dużą zawartość znajdziemy w roślinach strączkowych, warzywach oraz owocach. Świetną opcją dla maluszków są zdrowe zupki, a jeśli dziecko nie ma jeszcze roczku można z pomocą blendera przygotować pyszne, zdrowe i kolorowe kremy, które dziecko na pewno pokocha. Błonnik jest również w ciemnym pieczywie oraz płatkach owsianych, które będą wspaniałym uzupełnieniem śniadań oraz kolacji. Jeśli dziecko nie lubi jeść owsianki, świetną opcją mogą okazać się placuszki upieczone na suchej patelni bez użycia tłuszczu. Wystarczy zmiksować kilka łyżek płatków owsianych (najlepiej górskich) wraz z bananem i odrobiną wody. Możliwości jest wiele, wystarczy skomponować dobrze dobrane posiłki dla dziecko, a jeśli nie czujemy się na siłach – warto skonsultować się z dietetykiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here